Goed verzadigd en gezond voedsel

Er zijn zoveel verschillende soorten voedsel die supergezond en goed verzadigd zijn. Je hoeft niet altijd dezelfde dingen te eten - mix het en probeer iets nieuws! Er zijn tal van gezonde keuzes die je de energie geven die je nodig hebt om de dag door te komen.

Goed verzadigd en gezond voedsel

Wat maakt eten verzadigend?

Wanneer je je verzadigd voelt, betekent dit dat je geen hongergevoel meer voelt. Je voelt je tevreden en tevreden met het voedsel dat je hebt gegeten. De verschillende factoren die voedsel verzadigend maken, zijn het volume, de energiedichtheid, de viscositeit en het vetgehalte. Voedingsmiddelen met een hoog volume nemen meer ruimte in je maag in, waardoor je een vol gevoel krijgt. Energierijke voedingsmiddelen bevatten meer calorieën per portie, dus je voelt je verzadigd, ook al heb je minder gegeten. Viskeuze voedingsmiddelen zoals havermout en soep hebben meer tijd nodig om te eten en hebben ook de neiging om meer vullend te zijn. Vet is ook een van de meest verzadigende voedingsstoffen - het activeert hormonen die je hersenen vertellen dat je vol zit.

Voorbeelden van verzadigend en supergezond eten

Hieronder vind je enkele voorbeelden van verzadigende en gezonde voeding die je kunt gebruiken voor een gezonde levensstijl.

#1 Eieren
De voornaamste reden waarom eieren verzadigen is doordat ze uit eiwit bestaan. Ze worden ook wel de bouwstenen van het lichaam genoemd. Het bevat een aantal belangrijke stoffen en antioxidanten die ervoor zorgen dat het immuunsysteem blijft groeien. Daarnaast zit in ei ook choline dat weer goed is voor onze hersenen. 

#2 Avocado's
Avocado’s kunnen nogal vervelend zijn met het schillen, maar ze zijn ontzettend gezond voor het lichaam. Ze bevatten vezels die voor de verzadiging zorgen en bevat boordevol vitamine C, E, K. Daarnaast bevat het ook kalium, foliumzuur en antioxidanten.

#3 Havermout
Havermout zit wederom boordevol vezels die goed zijn voor het beschermen van het lichaam tegen virussen, schimmels en bacteriën. Havermout is doorgaans een goede toevoeging van een gezond ontbijt. Je krijgt meestal meer volume in het gerecht zonder dat er teveel extra calorieën bij komen. 

#4 Zalm
Wordt er gekeken naar vis dan is zalm een van de gezondste vissoorten. Het bevat veel  omega 3 vetzuren en vitamine B. Het bevat daarnaast ook nog veel gezonde vetten en is een rijk aan proteïnen. 

#5 Noten 
Noten worden altijd aangeraden als tussendoortje omdat het vezels, eiwitten en gezonde vetten bevat. Het is een ideale manier om je trek te stillen met een gezonde snack. Er zit daarnaast ook magnesium, koper, selenium en mangaan in dat goed is voor het lichaam. 

# Appels en wortels
Appels en wortels zijn twee fruitsoorten die veel vocht bevatten en rijk zijn aan vezels. Het is een fruitsoort dat zeer verzadigd is en gezond voor het lichaam. 

Kijk hier ook eens naar Alle blogcategorieën
Beauty
Meest gelezen