Het Zone Dieet

Het zonedieet is enige tijd geleden vanuit de Verenigde Staten overgewaaid naar Nederland. In Amerika is het razend populair onder Hollywoodsterren. Dr. Sears, de bedenker van het dieet, stelt dat je voedsel moet zien als een medicijn voor het lichaam. Eten is dus geen manier om een jezelf een plezier te doen of om honger te stillen. De kern van het dieet is het optimaliseren van je hormoonhuishouding. Volgens het Zonedieet verteert je lichaam voedsel het beste als je ervoor zorgt dat iedere maaltijd 40 procent koolhydraten, 30 procent vet en 30 procent proteïnen bevat (40:30:30). Koolhydraten moeten voornamelijk komen uit groente en fruit. Producten met een lage glycemische index worden aanbevolen. Daarnaast moet de inname van cafeïne worden beperkt, evenals het eten van pasta, aardappelen en brood. Dr. Sears adviseert ook om veel te bewegen. Bij voorkeur doet men elke dag zowel aan aerobische en anaerobische sport, bijvoorbeeld een duursport en een krachtsport. Het Zonedieet is een van de weinige dieeten die zich ook specifiek richt op vegetariërs. Het boek The Soy Zone is speciaal voor vegetariërs geschreven.

Het Zonedieet – enkele overwegingen
Het Zonedieet heeft vooral veel kritiek gekregen, omdat het erg moeilijk is om strikt te volgen. De aanbevelingen met betrekking tot de voedselinname en de dagelijkse beweging zijn moeilijk in te passen in het dagelijkse leven. Hoewel uit onderzoek blijkt dat het Zonedieet effectief is op de korte termijn, wordt het door voedingsdeskundigen toch niet aangeraden, omdat het te weinig belangrijke voedingsstoffen zou bevatten.

Het Zonedieet – vergelijking
Kosten: het Zonedieet brengt weinig extra kosten met zich mee, anders dan de aanschaf van het boek. Eventueel zou een abonnement op de sportschool aangeschaft kunnen worden. Honger: het hongergevoel is aanzienlijk, omdat men gemiddeld slechts 1200 calorieën per dag binnenkrijgt. Gezond: volgens deskundigen kan het langdurig volgen van het Zonedieet leiden tot tekorten aan belangrijke nutriënten. Effect: het Zonedieet is op de korte termijn bewezen effectief. Over de lange termijn zijn geen gegevens bekend.

Het Zonedieet – literatuur
– Zone Meals In Seconds, Barry Sears
– Enter the Zone, Barry Sears
– Anti-Inflammation Zone, Barry Sears
– A Week in the Zone, Barry Sears
– The Anti-Aging Zone, Barry Sears
– Mastering the Zone, Barry Sears
– The Soy Zone, Barry Sears (voor vegetariërs)
http://www.drsears.com



   Gerelateerde Het Zone Dieet artikelen