Het Mediterrane Dieet

Het Mediterrane Dieet heeft als basis de traditionele eetgewoonten van mensen in landen rond de Middellandse zee. De nadruk ligt in dit dieet op de hormonale balans en het bevorderen van de stofwisseling. Het eten van producten met een lage glycemische index wordt aanbevolen. Dit zijn producten die koolhydraten bevatten die langzaam worden afgebroken en daarom geleidelijk energie afgeven aan het lichaam. Deze langzame koolhydraten zijn bijvoorbeeld te vinden in volkorenproducten. Daarnaast wordt geadviseerd om weinig verzadigde vetten te eten en juist veel enkelvoudig onverzadigde vetzuren, zoals olijfolie. Ook staat veel groente en fruit op het menu. Vlees wordt met mate gegeten. Af en toe een glaasje rode wijn behoort ook tot de geneugten van het Mediterrane Dieet.

Mediterrane Dieet – enkele overwegingen
Diverse onderzoeken hebben de gezondheidsbevorderende eigenschappen van het Mediterrane Dieet aangetoond. De traditionele Mediterrane levensstijl zou kunnen helpen om kanker, hart- en vaatziekten en diabetes te voorkomen. Het Mediterrane Dieet is eigenlijk een levenswijze. Afvallen gaat heel geleidelijk, zo’n 1 tot 0.5 kilo per week. Je zult de levensstijl je hele leven moeten volhouden om op gewicht te blijven. Het Mediterrane Dieet is geen streng dieet en daarom vrij gemakkelijk inpasbaar in het dagelijkse leven. Afwisseling is erg belangrijk. Uit onderzoek is tevens gebleken dat het Mediterrane Dieet effectief is op de lange en korte termijn (meer dan 2 jaar), vooral bij vrouwen.

Mediterrane Dieet – vergelijking
– Het Mediterrane dieet, Fedon A. Lindberg
– Het Mediterrane dieet kookboek, Lindberg, F. & Fedon A. Lindberg
– Het mediterrane dieet handleiding, Fedon A. Lindberg”



   Gerelateerde Het Mediterrane Dieet artikelen